مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 آذر 1400 ساعت 09:302021-12-15اقتصادي

3 جلد قرآن خطی در کرمانشاه مرمت شد


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از اتمام مرمت سه نسخه قرآن خطی در کارگاه مرمت این اداره کل خبر داد.

- جبار گوهری با اعلام این خبر اظهار کرد: این نسخ خطی مربوط به قرآن روستای دشه، مسجد قوری قلعه و مسجد میر عمر شهر پاوه هستند که برای مرمت آن ها 45 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: آفت زدایی، پاکسازی مرمت های قدیمی و الحاقات ناهمگون آن ها، شستشو و از بین بردن لک ها، برداشتن رسوبات سطحی گرد و غبار و برداشتن عوارض ناشی از خوردگی فیزیکی و شیمیایی بخشی از اقدامات انجام شده بر روی این نسخ خطی ارزشمند بوده است.

وی ادامه داد: این مرمت برای کمک به حفظ اصالت هنری و تاریخی هر اثر با نگهداری از تمامیت آن و با کمترین مداخله و کمترین استفاده از مواد شیمیایی برای حفظ اثر و افزایش طول ماندگاری آن انجام شده است.

گوهری تصریح کرد: اولین اثری که مرمت شده است، قرآن تاریخی مسجد میر عمر پاوه است که این قرآن بسیار آسیب دیده بود و در طول زمان اوراق اولیه و انتهایی قرآن کاملا از بین رفته بود و تاریخ مشخصی برای نگارش آن وجود نداشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

3 جلد قرآن خطی در کرمانشاه مرمت شد

3 جلد قرآن خطی در کرمانشاه مرمت شد