مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 26 آذر 1400 ساعت 20:252021-12-17سياسي

تأملات سیاسی و اجتماعی تحولات عراق و جایگاه ایران در آن


انتخابات قطعاً به اختلافات دامن زده است و از این جهت نمی تواند مهم ترین عنصر اثرگذار بر تشکیل دولت و پارلمان تلقی شود و این فضا، راه را برای ورود راه حل های دیگر که مهم ترین آن توافق بین الاحزاب می باشد، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی به بررسی تحولات عراق پرداخته است که در ادامه می آید: عراق تنها همسایه عرب ایران است که با جمهوری اسلامی مرز زمینی دارد و از این رو به دروازه ورود ایران به حوزه عربی تعبیر شده است.

عراق، شامات،مصر، ایران، و اتریش در وین، به عراق تحمیل شد؛ اما  مبارزات عراقی ها موسوم به ثوره العشرین به رهبری علمای نجف ـ میرزا محمدتقی شیرازی، میرزا مهدی شیرازی و محمد خالصی زاده ـ  سبب شد انگلیس در سال 1300هـ.

ش.

به عقب بنشیند.

سپس پادشاهی کشور عراق تأسیس شد که 37 سال دوام آورد.

مرزهای امروزی عراق توسط چهار قدرت اروپایی موسوم به جامعه ملل و براساس معاهده سور تعیین شدند و در نهایت انگلیسی ها ده سال پس از تشکیل پادشاهی هاشمی ـ ملک فیصل و نوری سعید ـ قوای نظامی خود را از عراق بیرون بردند.

عراق در فاصله سال های 1347 تا 1381 به مدت 34 سال در سیطره حزب قومی سوسیالیستی بعث به رهبری میشل عفلق سوری تبار بود و سیاه ترین دوران تاریخ خود را در دویست سال اخیر تجربه کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تأملات سیاسی و اجتماعی تحولات عراق و جایگاه ایران در آن

تأملات سیاسی و اجتماعی تحولات عراق و جایگاه ایران در آن