مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 آذر 1400 ساعت 07:352021-12-18پزشكي

ضرورت تجویز یُد برای زنان باردار


نتایج یک پژوهش نشان می دهد تمام خانم هایی که قصد بارداری دارند، به منظور تکامل سیستم اعصاب مرکزی جنین و پیشگیری افت ضریب هوشی ناشی از کمبود ید در فرزند خود باید به میزان کافی ید دریافت کنند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، هورمون های ترشح شده از غده تیرویید؛ علاوه بر تنظیم سوخت و ساز بدن، برای رشد و نمو جنین بخصوص در شکل گیری سیستم اعصاب مرکزی و فعالیت های ذهنی و هوشی کودکان نقش حیاتی دارند.

یُد یکی از ریز مغذی های ضروری برای تولید هورمون های تیرویید است و در دوران زندگی داخل رحمی، جنین برای تولید هورمون های تیرویید نیاز یه یُد دارد که باید از طریق جفت به او برسد.

بنابراین کفایت یُد دریافتی زنان باردار برای تامین یُد مورد نیاز جنین آنها الزامی است.

دکتر حسین دلشاد، مسئول دفتر ریزمغذی های پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که مصرف همگانی نمک ید دار از سال 1369 باعث تامین یُد دریافتی جامعه شده است ، گفت: اما این راهبرد در گروه آسیب پذیر از جمله زنان باردار و شیرده نمی تواند یُد مورد نیاز روزانه آنها را تامین کند.

وی افزود: مطالعه سال 1394 در 12 استان کشور نشان داد که علیرغم دریافت یُد کافی جامعه، زنان باردار کشور دچار کمبود متوسط یُد هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ضرورت تجویز یُد برای زنان باردار

ضرورت تجویز یُد برای زنان باردار