مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 آذر 1400 ساعت 13:002021-12-19پزشكي

گندم قابل کشت در مناطق سرد تولید شد


محققان در یک شرکت دانش بنیان با اصلاح ژنتیکی موفق به تولید گندمی شدند که در مناطق سرد قابل کشت است.

- به نقل از معاونت علمی و فناوری، سیروس محفوظی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: در این شرکت موفق به اصلاح و تولید ارقام و لاین های گندم پر پتانسیل و دارای مقاومت نسبت به بیماری زنگ زرد با کیفیت نانوایی خوب برای مناطق دیم اقلیم های سرد و سرد معتدل شدیم.

وی گفت: این نوع گندم، رقمی دومنظوره است و می تواند در شرایط تنش خشکی در استان های غرب کشور که اقلیم سرد و معتدل دارند یا نواحی که با مشکل آب دست و پنج نرم می کنند، محصولی پربار ارائه بدهد.

به گفته وی، از مزیت های این گندم می توان به قابلیت کشت در اراضی دیم با بارندگی مناسب در اقلیم معتدل سرد غرب کشور و قابلیت کشت در شرایط یک بار آبیاری تکمیلی اشاره کرد، همچنین این گندم از تیپ رشد بینابین مایل به نیمه بهاره نیز برخوردار است.

محفوظی گفت: نیمه مقاوم در برابر بیماری زنگ زرد، متحمل به تنش خشکی و کم آبی، دارای دانه درشت و سفیدرنگ و کیفیت نانوایی خوب از دیگر مزیت های این محصول دانش بنیان است.

وی خاطر نشان کرد: این گندم مختص تولید نان است و می تواند باعث افزایش راندمان گندم در کشور شود و همچنین به صرفه جویی در آب نیز کمک می کند و مانع خروج ارز هم می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گندم قابل کشت در مناطق سرد تولید شد

گندم قابل کشت در مناطق سرد تولید شد