مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 آذر 1400 ساعت 17:252021-12-20بين الملل

هفت رویداد مهم جهان در 2021؛ از سقوط تا صلح


جهان در سال رو به پایان 2021 شاهد مجموعه ای از نزاع های مسلحانه و بحران های سیاسی بود که وجهه آن را تغییر داد و بر توازن قوا در سطح جهانی تاثیر گذاشت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، شبکه آر تی در گزارش به مهمترین این رویدادها پرداخته است: 1) فروپاشی دولت اشرف غنی و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان افغانستان در سال گذشته شاهد تحولات دراماتیک تری در تاریخ خود بود به طوریکه طالبان بعد از 20 سال جنگ به قدرت بازگشت.

در آوریل گذشته جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در موعد مورد توافق بین دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا و طالبان برای تکمیل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تعویق این موعد از ابتدای ماه مه به 11 سپتامبر بازنگری کرد.

از زمان منقضی شدن موعد اول مورد توافق، طالبان حمله ای گسترده به مواضع نیروهای دولت اشرف غنی همزمان با شروع خروج نیروهای آمریکایی از این کشور کرد.

بحران این کشور از اواخر ژوییه به شکل حادی افزایش یافت و طالبان خیلی سریع بر اکثر مناطق کشور بدون هیچ مقاومت قابل ذکری تسلط یافت.

در 15 اوت بعد از فرار اشرف غنی و مسؤولان ارشد دولتش از کشور طالبان وارد کابل شد.

طی دو هفته بعد، جهان اتفاقات دراماتیک غیرمنتظره ای در روند خروج نیروهای آمریکایی و هم پیمانان غربی آن را شاهد بود به طوری که صدها افغان در فرودگاه کابل و اطراف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هفت رویداد مهم جهان در 2021؛ از سقوط تا صلح

هفت رویداد مهم جهان در 2021؛ از سقوط تا صلح