مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 آذر 1400 ساعت 10:102021-12-21اقتصادي

شب چله هویت و شناسنامه ماست


کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در جامعه ای که به سوی فردگرایی می رویم بازگشت به آیین های گذشته مانند شب چله هویت و شناسنامه ما را نشان می دهد و از سویی نکوداشت آیین ها هم محسوب می شود.

- فریبا نعمتی در نشست بازخوانی آیین های زمستانی در همدان که در دفتر ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه دو گاهشمار محلی و شمسی در ایران وجود دارد و تقویم ما بر اساس معیشت و به ویژه کشاورزی است، افزود: چله شب تولد میتراست و در چنین شبی الهه مهر و آفتاب متولد شده است و این آیین و بعدها در فرهنگ مسیحیت برده شد.

وی با بیان اینکه اصطلاح شب چله درست تر از شب یلداست، اظهار کرد: در فرهنگ ایرانیان 40 عدد مقدسی است و فصل های بهار، تابستان و زمستان را هم به دو چله تقسیم کرده ایم.

نعمتی با اشاره به اینکه زمستان به چله بزرگ و کوچک تقسیم شده و چله بزرگ با شب چله شروع می شود، مطرح کرد: این شب تفاوت زیادی با دیگر شب ها ندارد و در جامعه روستایی که روابط قوم و خویشی حاکم بوده است هر شب، شب نشینی داشتند و فارغ از کارهای کشاورزی محفل انس و دورهمی بین خانواده ها برقرار می شد.

به گفته کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان شب چله آغاز تغییراتی در زندگی مردم و به ویژه روستاییان بود و به ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شب چله هویت و شناسنامه ماست

شب چله هویت و شناسنامه ماست