مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 دی 1400 ساعت 21:102021-12-25اقتصادي

یارانه ها به صورت فعلی کمتر به هدف اصابت می کند/قیمت گذاری دستوری خودرو ناموفق است


در حالی که قیمت گذاری دستور عاملی برای چند نرخی شدن کالا در بازار است، اما در سیستم اقتصادی که دولت بابت قیمت حامل های انرژی یارانه می پردازد، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، قیمت گذاری دستوری، کنترل قیمت یا تعیین دستوری قیمت، ساده ترین روش کنترل تورم و نرخ فروش بوده که در نقطه مقابل شیوه قیمت گذاری محصولات در بازار رقابتی قرار دارد، اما این نوع قیمت گذاری همواره مورد انتقاد تولید کنندگان بوده است و سیاست سرکوب قیمت ها را مانعی جدی برای تولید می دانند.

  در رابطه با اثرات قیمت گذاری دستوریی برا بازار، گفت وگوی تفصیلی با محمد حسن صبوری دیلمی کارشناس اقتصادی انجام شده که در ادامه می خوانید.

   فارس: سال هاست که قیمت گذاری دستوری به عنوان سیاست ضد بازار به عاملی برای ایجاد رانت و فساد و رواج دلالی در اقتصاد کشور مبدل شده است، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تورم موجود آیا دولت باید در قیمت گذاری کالا ها دخالت کند یا خیر؟ آیا در شرایط فعلی اقتصاد می توان قیمت ها را به عرضه و تقاضا سپرد؟ صبوری: در نگاه اول از قیمت گذاری دستوری به عنوان آفت اقتصاد نام برده می شود و حقیقت این است که تمامی روش های تعیین قیمت در نهایت به عدم کارایی بازار منجر می شوند، اما باید توجه داشت که در کشوری زندگی می کنیم که قیمت نهاده های تولید نظ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یارانه ها به صورت فعلی کمتر به هدف اصابت می کند/قیمت گذاری دستوری خودرو ناموفق است

یارانه ها به صورت فعلی کمتر به هدف اصابت می کند/قیمت گذاری دستوری خودرو ناموفق است