مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 7 دی 1400 ساعت 22:352021-12-28اقتصادي

ادامه روند کاهش تراز آب در دو دریاچه بسته ایران در سال 1400


مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به روند کاهش تراز آب در دریاچه ارومیه و دریای خزر، گفت: در صورتی که این روند کاهشی در دریای خزر ادامه یابد، - 1271 سلطانپور خاطر نشان کرد: داده های ماهواره ای جیسون 3 نشان می دهد که تراز دریا در سال 1400 همچنان رو به کاهش است، به گونه ای که در 3 ماهه اول سال جاری نسبت به 3 ماهه اول سال 99 حدود 30 سانتی متر کاهش در تراز دریاچه ارومیه داریم که این امر بسیار نگران کننده است.

علاوه بر آن در داده های تابستان و دو ماه اول پاییز سال جاری نیز کاهش تراز 30 تا 35 سانتی متری را در این حوضه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته شاهدیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این دریاچه تبدیل به دریاچه مرده نشود، گفت: بخشی از این وضعیت ناشی از تغییر اقلیم است، ضمن آنکه ایران کشوری کم بارش است و این کمبود بارش طبیعی است، ولی استفاده های بی رویه ای که از آب می شود، در برخی مواقع برگشت ناپذیر است.

نمونه آن برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی است.

برداشتی که از این مخازن آب زیر زمینی می شود، به گونه ای است که حتی بارش باشد، مخزن ظرفیت اولیه خود را از دست داده و به صورت اولیه پر آب نخواهد شد.

سلطانپور تاکید کرد: آبی که از جایی برداشت می شود، باید به اندازه آبی باشد که وارد می شود و در چنین شرایطی است که پایداری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ادامه روند کاهش تراز آب در دو دریاچه بسته ایران در سال 1400

ادامه روند کاهش تراز آب در دو دریاچه بسته ایران در سال 1400