مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 دی 1400 ساعت 03:552021-12-29اجتماعي

آیین سنتی طلب باران در خراسان جنوبی؛ «اتلو» و «چولی قزک»


این روزها که کمتر ابرهای باران زا به مهمانی خراسان جنوبی می آیند و این استان تشنه منتظر سخاوت آسمان است مردمان تشنه خراسان جنوبی یاد آیین های طلب باران که گذشتگان اجرا می کردند می افتند که از جمله آن می توان به آیین «اتلو» و «چولی قزک» در این استان اشاره کرد.

- خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ سال هاست که ابرها باران زا کمتر به مهمانی آسمان خراسان جنوبی می آیند و همین کمتر رفت و آمد کردن این ابرها سبب شده تا وجب به وجب این استان، تشنه سخاوت آسمان باشد.

کم شدن دو دهه ای سخاوت آسمان در خراسان جنوبی سبب شد تا دسترنج چند صدساله مردمان این سرزمین و آبا و اجدادشان در اثر آتشی که خشکسالی به دامن این استان زد به تلی از خاکستر مبدل شود.

در این سال ها کارشناسان و اهل فن راه های بسیاری را برای عبور از بحران خشکسالی پیشنهاد داده اند تا این نقطه ایران زمین به واسطه تغییر اقلیم رخ داده پایدار بماند و مردمان بتوانند این وضعیت را تاب بیاورند.

کنتور گذاری هوشمند چاه های کشاورزی، اجرای طرح های چون نهضت آبخوان داری و آبخیزداری، گلخانه ای، اجرای روش های نوین آبیاری، بارور سازی ابرها، این شعرها را می خوانند و در کوچه های ده دور می زنند، گاهی جلوی در خانه ای می ایستند، یکی دو نفر این شعرها را می خوانند و بقیه بعد از چند بند جواب می  دهند: اَتلّو مَت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین سنتی طلب باران در خراسان جنوبی؛ «اتلو» و «چولی قزک»

آیین سنتی طلب باران در خراسان جنوبی؛ «اتلو» و «چولی قزک»