مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 دی 1400 ساعت 06:452021-12-29فرهنگي

گنجینه های کهن دانش و ادب؛ نماد اشتراکات فرهنگی ایران و ازبکستان


ایران و ازبکستان از کشورهایی هستند که صاحب مجموعه ای غنی و ارزشمند از آثار خطی کهن در موضوعات ادبیات و شعر، تاریخ، فلسفه، علوم، ریاضی، موسیقی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، حمید نیرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در  تاشکند گفت: در روزگاران کهن، فرمانروایان در دربار خود دیوان نگارش  یا دبیرخانه  برپا می کردند تا نگارنده ها در آن به نوشتن دست نوشته ها یا رونویسی  آن ها بپردازند.

بسیاری از آثار و نوشته های دانشمندان، شعرا، هنرمندان و نویسندگان تا پیش از پیدایش صنعت چاپ با گذشت زمان از بین می رفت، البته برخی از دولتمردان آینده نگر و نویسندگان و دانشمندان خوش ذوق کوشش می کردند که آثار فکری تولید شده را با خطی نیکو برای آیندگان به یادگار گذارند که در این کار ارزشمند، نقش و جایگاه خوش نویسانی همچون سلطان علی مشهدی ممتاز است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اکنون، برخی از این دست نوشته ها که به نسخ خطی مشهور شده اند، در موزه ها، مراکز پژوهشی و دانشگاهی در سراسر دنیا نگهداری می شود و البته، برخی هم در کتابخانه ها و مجموعه های شخصی نگهداری می شود.

روشن است که نگهداری این آثار ارزشمند کاری بسیار تخصصی و پرهزینه است و بهترین روش، چاپ و قراردادن آنها در دسترس علاقمندان و پژوهشگران است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گنجینه های کهن دانش و ادب؛ نماد اشتراکات فرهنگی ایران و ازبکستان

گنجینه های کهن دانش و ادب؛ نماد اشتراکات فرهنگی ایران و ازبکستان