مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 دی 1400 ساعت 05:102022-01-01سياسي

پایان مستندنگاری درگاه سنگی شهر استخر


مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از اتمام پروژهٔ مستندنگاری و حفاظت و مرمت درگاه سنگی شهر استخر به عنوان بلندترین درگاه سنگی این محوطه و شاخصه این محوطه مهم تاریخی خبر داد.

- حمید فدایی شنبه 11 دی به خبرنگاران گفت: از آثار شاخص در شهر استخر ستون و درگاه بلند سنگی آنست که در مجاورت بقایای مسجد قرار دارد و اگر چه تک ستون سنگی در دهه های گذشته مرمت شده، اما موضوع حفاظت از درگاه مذکور برای سال های متمادی از نیازهای اساسی مرمت در این محوطه تاریخی بوده است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته با ایجاد و تجهیز مرکزی دایمی در زمینه پژوهش و حفاظت از این محوطه ارزشمند تاریخی و سپس استقرار گروهی از کارشناسان حفاظت و مرمت در محل، عملیات حفاظت از این درگاه سنگی آغاز شد.

فدایی افزود: در نخستین اقدام قبل از مرمت، گروه مستندنگار پایگاه عملیات فتوگرامتری وجوه مختلف این درگاه سنگی را انجام دادند و بنابراین تصاویر تخت تهیه شده بستری را برای آسیب نگاری اثر فراهم کرد.

فدایی گفت: آسیب نگاری های انجام شده حاکی از شدت آسیب های وارده به سنگ بود که پس از دسته بندی آسیب ها از نقطه نظر نوع، منشاء و شدت آن، طرح نهایی حفاظت تهیه شد و در آن راهکارهای متناسب درمانی اندیشیده شد و نهایتا حفاظت و مرمت اثر با موفقت به انجام رسید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پایان مستندنگاری درگاه سنگی شهر استخر

پایان مستندنگاری درگاه سنگی شهر استخر