مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 دی 1400 ساعت 07:352022-01-01فرهنگي

بلندترین درگاه سنگی شهر استخر مستند نگاری شد


از آثار شاخص در شهر استخر، ستون و درگاه بلند سنگی آن است که در مجاورت بقایای مسجد قرار داردکه مستندنگاری آن پایان یافت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مرودشت، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفت: مستندنگاری و حفاظت و مرمت درگاه سنگی شهر استخر به عنوان بلندترین درگاه سنگی این محوطه و شاخصه این محوطه مهم تاریخی اتمام یافته است.

فدایی افزود: از آثار شاخص در شهر استخر ستون و درگاه بلند سنگی آنست که در مجاورت بقایای مسجد قرار دارد و اگر چه تک ستون سنگی در دهه های گذشته مرمت شده، اما موضوع حفاظت از درگاه مذکور برای سال های متمادی از نیاز های اساسی مرمت در این محوطه تاریخی بوده است.

وی افزود: سال گذشته با ایجاد و تجهیز مرکزی دایمی در زمینه پژوهش و حفاظت از این محوطه ارزشمند تاریخی و سپس استقرار گروهی از کارشناسان حفاظت و مرمت در محل، عملیات حفاظت از این درگاه سنگی آغاز شد.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید تصریح کرد: در نخستین اقدام قبل از مرمت، گروه مستندنگار پایگاه عملیات فتوگرامتری وجوه مختلف این درگاه سنگی را انجام دادند.

فدایی با بیان اینکه آسیب نگاری های انجام شده حاکی از شدت آسیب های وارده به سنگ بود گفت: پس از دسته بندی آسیب ها از نقطه نظر نوع، منشاء و شدت آن، طرح نهایی حفاظت تهیه و در آن راهکار های متناسب درمانی اندیشیده شد و نهایتا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بلندترین درگاه سنگی شهر استخر مستند نگاری شد

بلندترین درگاه سنگی شهر استخر مستند نگاری شد