مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 دی 1400 ساعت 06:202022-01-08فرهنگي

برگزاری آیین سنتی جل جلانی در طامه نطنز+ تصاویر و فیلم


یکی از مراسم های بسیار قدیمی مرسوم در طامه جل جلانی بوده که مدت سه شب پیاپی در شب های 17، 18 و 19 دی ماه همه ساله اجرا می شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از نطنز، یکی از آداب ورسوم مردم روستای طامه رسم جل جلانی است، یکی از مراسم های بسیار قدیمی مرسوم در طامه جل جلانی بوده که مدت سه شب پیاپی در شب های 17 و 18 و 19 دی ماه همه ساله اجرا می شده است.

طریقه اجرا بدین صورت است که جوانان و نوجوانان روستا غروب دور هم جمع شدند و تعدادی از آن ها در دامنه کوه های مشرف به روستا و باغات مزارع آتش افروزی می کردند بزرگ ترها به آن ها گوشزد می کردند که نور آتش بایستی به باغات بتابد.

  سرکشی به باغات  تعدادی از مردم هم در اوج سرما و برف به زمین ها و باغات خود سرکشی کرده و سنگی را روی گلوگاه درختان می گذاشتند و معتقد بودند که این کار باردهی را زیاد می کند.

 پس از گذشت پاسی از شب جوانان شرکت کننده به صورت گروهی در حالی که یکی از آن ها به عنوان استاد در پیشاپیش حرکت می کرده در کوچه های روستا به حرکت در می آمدند و در مقابل هر خانه ای استاد سرود مرسوم را می خواند و همگی جواب می دادند هو   متن و شعر مراسم سنتی جل جلانی روستای زیبا و تاریخی طامه جل جلانی هوی/ حلوای تن تنانی هوی/ حلوای چرب و شیرین هوی/ بگذار به ظرف چینی هوی/ ببر خدمت بی بی هوی/بی بی و بی بی زاده هوی/اسبش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برگزاری آیین سنتی جل جلانی در طامه نطنز+ تصاویر و فیلم

برگزاری آیین سنتی جل جلانی در طامه نطنز+ تصاویر و فیلم