مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 دی 1400 ساعت 05:202022-01-11فرهنگي

گناه نابخشودنی «تملیخا» در واقعه کربلا چه بود؟/ یک نمایش «سیزیفی»


بابک پرهام کارگردان نمایش «تملیخا» درباره ویژگی های این اثر نمایشی و فضای گروتسکی که در اثر خلق کرده است، توضیحاتی ارائه داد.

- بابک پرهام کارگردان نمایش تملیخا درباره ویژگی های این اثر نمایشی و فضای گروتسکی که در اثر خلق کرده است، توضیحاتی ارائه داد.

بابک پرهام کارگردان نمایش تملیخا که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: تملیخا نوشته محمدرضا آزادفرد و یک نمایشنامه سیزیفی به حساب می آید.

نمایش دارای یک نفرین روزمرگی مانند سرنوشتی است که برای سیزیف، پرومته و لوکی در نظر گرفته شده و در ادامه با یک اسطوره دینی نیز عجین می شود.

وی ادامه داد: تملیخا داستان جنی است که به دلیل گناهی که مرتکب شده است باید هربار داستان زندگی اش را از تولد تا مرگ در برزخ تعریف کند و مورد لعن و نفرین جهنمیان و بهشتیان قرار گیرد.

نویسنده این نفرین سیزیفی را با یک اسطوره دینی همراه کرده است به این مفهوم که گناه تملیخا این بوده که در واقعه کربلا به شمر می گوید سر امام حسین (ع) را از پشت قطع کند چون پیش از این حضرت محمد (ص) بر گلوی وی بوسه زده اند به همین دلیل شمشیر گردن ایشان را از جلو نمی برد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گناه نابخشودنی «تملیخا» در واقعه کربلا چه بود؟/ یک نمایش «سیزیفی»

گناه نابخشودنی «تملیخا» در واقعه کربلا چه بود؟/ یک نمایش «سیزیفی»