مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 24 دی 1400 ساعت 00:002022-01-13فرهنگي

شانسِ ایرج پزشکزاد


رویا صدر با بیان این که پیوند زبان زنده و عامیانه مردم کوچه و بازار با زبان ادب فارسی آثار طنز ایرج پزشکزاد را خواندنی تر کرده، می گوید: کمتر نویسنده ای این شانس را یافته که نوشته هایش به صورت تکیه کلام مردم کوچه و بازار دربیاید و وارد زبان و فرهنگ سیاسی و اجتماعی مردم ما شود.

- این طنزپرداز و پژوهشگر طنز در پی درگذشت ایرج پزشکزاد ، در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: خبر کوتاه بود: ایرج پزشکزاد چهره بی بدیل طنز ایران درگذشت.

می توانیم با تاسف از درگذشتش به یاد بیاوریم که رمان دایی جان ناپلئون او با طنز شیرین، هوشمندانه و کنایی اش رمان یکه طنز تاریخ ادبیات ماست.

کمتر نویسنده ای این شانس را یافته که نوشته هایش به صورت تکیه کلام مردم کوچه و بازار دربیاید و وارد زبان و فرهنگ سیاسی و اجتماعی مردم ما شود.

می توانیم به یاد بیاوریم که پزشکزاد قلمی چندمنظوره داشت که در نمایشنامه، پژوهش، رمان، ترجمه، داستان کوتاه و نقد ادبی طنز توانست آثار ماندگاری از خود به جا بگذارد.

پزشکزاد متولد 1306 و از نویسندگان دوران گذار ایران از سنت به مدرنیته بود.

در خانواده ای اشرافی بزرگ شده و در فضای زندگی مدرن تحصیل کرده بود و از رهگذر آشنایی نزدیک با تقابل این دو فضا توانست به روانشناسی اجتماعی و سیاسی عمیق آدم های دوران خود دست یابد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شانسِ ایرج پزشکزاد

شانسِ ایرج پزشکزاد