مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 بهمن 1400 ساعت 08:072022-01-30فرهنگي

جشنواره منطقه ای چارقد به صورت مجازی در خراسان جنوبی برگزار می شود


معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره منطقه ای مجازی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی چارقد در خراسان جنوبی خبر داد.

- ایسنا/خراسان جنوبی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از برگزاری جشنواره منطقه ای مجازی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی چارقد در خراسان جنوبی خبر داد.

حمید مرادی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: لباس جزیی از فرهنگ هر قومیت محسوب می شود و بهترین راه برای معرفی و تبادل فرهنگی یک مکان است و در تلاش هستیم تا فرهنگ، آداب و رسوم کمتر به یاد مانده منطقه شرق کشور به خصوص خراسان جنوبی را زنده و هرچه بهتر به آیندگان معرفی کنیم از نظر فرهنگی خراسان جنوبی منطقه جغرافیایی پهناوری است که بخشی از قهستان تاریخی را شامل می شود .

وی افزود: بر اساس اسناد کهن این منطقه محل زندگی یکی از اقوام آریایی نژاد به نام ساگارت بوده است و به دلیل وضعیت آب و هوایی و اقلیمی خاص خود، چندان مورد توجه و تاخت و تاز افراد بیگانه قرار نگرفته است و زبان و نژاد مردم این خطه کمتر دچار آمیختگی و اختلاط شده است لذا از آنجایی که قومیت قالب فارس است، زبان رسمی و اصلی مردم استان فارسی است.

مرادی ادامه داد: این زبان در بیشتر نقاط شهری و روستایی با گویش متفاوت لهجه خاص و منسوب به همان محل بیان می شود؛ مانند گویش تونی یا فردوسی، لهجه بیرجندی، له


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جشنواره منطقه ای چارقد به صورت مجازی در خراسان جنوبی برگزار می شود

جشنواره منطقه ای چارقد به صورت مجازی در خراسان جنوبی برگزار می شود