جمعه، 15 بهمن 1400 ساعت 09:072022-02-04فرهنگي

چهره متفاوت کهکشان راه شیری

تصاویر رادیویی جدید از مرکز کهکشان ما همانند هنر انتزاعی مدرن به نظر می رسند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از آی ای، تصاویر جدید از مرکز کهکشان راه شیری چشم اندازی منحصر به فرد از قلب کهکشانی که ما آن را خانه می نامیم ارائه داده است.

اخیرا رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی(SARAO) تصاویر جدیدی را که توسط تلسکوپ رادیویی اش به نام MeerKAT ثبت شده، منتشر کرد.

این تصاویر بینش جدیدی در مورد ابرنواخترها، رشته های غیر حرارتی(non-thermal filaments) و سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری ارائه می دهند.

تلسکوپ MeerKAT از 64 آنتن که اندازه هر کدام در حدود پنج مایل(هشت کیلومتر) است، استفاده می کند تا امواج رادیویی را ثبت کند.

نکته قابل توجه این است که تنها امواج رادیویی می توانند از لایه های غبار کیهانی بین زمین و مرکز کهکشان ما عبور کنند و این به آن معنا است که MeerKAT به طور منحصربه فردی در موقعیتی منحصر به فرد قرار گرفته است تا بینشی را نسبت به منطقه متراکم کهکشان ما ارائه دهد.

تصاویری که به تازگی منتشر شده اند نیز شواهدی چشمگیر برای نشان دادن قدرت MeerKAT هستند.

به گفته رصدخانه رادیویی نجوم آفریقای جنوبی، اگرچه آنها مانند آثار هنری امپرسیونیسمی انتزاعی به نظر می رسند، اما در واقیعت ستاره های در حال انفجار، مهدکودک های ستاره ای و منطقه پر هرج و مرج اطراف سیاهچ