مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 15 بهمن 1400 ساعت 13:422022-02-04اقتصادي

همسایگان، چه نقشی در اقتصاد ایران دارند؟


اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین پژوهش خود به بررسی نقش کشورهای همسایه ایران در اقتصاد جهانی و در تجارت مشترک دو طرفه پرداخته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در صورتی که چین را به عنوان اصلی ترین شریک تجاری ایران از بررسی ها کنار بگذاریم، بخش مهمی از کل تجارت ایران با کشورهای منطقه و همسایه شکل گرفته است.

در میان 10 شریک اصلی تجاری، جز آلمان و سوییس که تنها در واردات برخی کالاها به ایران نقش دارند، دیگر کشورها از همسایگان تشکیل شده که در کنار اثرات مثبت، می تواند تبعات منفی مخصوص به خود را نیز داشته باشد.

ایران در سال های گذشته بارها اعلام کرده که بخش مهمی از برنامه تجاری خود را با محوریت کشورهای همسایه بنا خواهد کرد، این رویکرد از یک بعد درست و بعدی دیگر خطرناک است.

کشورهای همسایه ایران در سال بیش از هزار میلیارد دلار واردات دارند و اگر ایران بتواند تنها بخشی از این سبد وارداتی را به خود اختصاص دهد، سهمی بزرگ در بازار صادراتی به دست خواهد آورد.

از سوی دیگر اما تمرکز بیش از حد بر روی یک منطقه، مانع از استفاده از ظرفیت صادراتی در دیگر کشورها می شود.

اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود به بررسی سهم کشورهای همسایه ایران در اقتصاد جهانی پرداخته و از برخی تهدیدها در این حوزه سخن گفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

همسایگان، چه نقشی در اقتصاد ایران دارند؟

همسایگان، چه نقشی در اقتصاد ایران دارند؟