مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 17 بهمن 1400 ساعت 09:472022-02-06فرهنگي

«اربونه»؛ ساز اصیل یزدی


تنها مدرس سازهای کوبه ای یزد از ساز «اربونه» که بعضاً به اشتباه «عربونه» نیز نوشته می شود به عنوان یکی از آلات موسیقی اصیل این شهر جهانی یاد می کند و می گوید: - ایسنا/یزد تنها مدرس سازهای کوبه ای یزد از ساز اربونه که بعضاً به اشتباه عربونه نیز نوشته می شود به عنوان یکی از آلات موسیقی اصیل این شهر جهانی یاد می کند و می گوید: برخی افراد، سازهای اربونه، دایره، داریه و دف را یکی می دانند که این موضوع درست نیست و شاید از نظر ظاهری به هم نزدیک باشند ولی هر یک از نظر صدادهی، ساخت و نحوه نواختن، متفاوت هستند.

اکثر شهروندان یزدی با ساز بومی اربونه در این شهر میراث جهانی آشنا هستند ولی غالباً متصور هستند که برای ساز اربونه، علم موسیقی خاصی وجود ندارد و آن را به صورت بداهه یا تجربی می نوازند ولی تنها مدرس سازهای کوبه ای یزد موفق شده برای تدریس این ساز بومی، روش تدریس نوشته و این ساز را به صورت علمی آموزش دهد.

اسفندیار نجمی متولد شهریور 1351 در شهر یزد است که موسیقی را از دوران نوجوانی با ساز تُنبک شروع کرده و از سال 1369 همزمان با تحصیل در دانشگاه شیراز، نوازندگی تنبک را به صورت حرفه ای زیر نظر استاد نوید افقه گذرانده است.

این مدرس سازه های کوبه ای که در داخل و خارج کشور اجراهای متعددی را داشته است، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا در مورد ساز ار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«اربونه»؛ ساز اصیل یزدی

«اربونه»؛ ساز اصیل یزدی