مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 بهمن 1400 ساعت 11:322022-02-12فرهنگي

غبار بی مهری بر بزرگترین بنای خشتی بوشهر/قلعه 200 ساله، متروکه شده!+عکس


خبرگزاری فارس-شهرستان دشتستان، داوود بحرینی: ملوک (شبانکاره) نام خاندانی است که از 448 تا 756 بر مناطقی از فارس حکومت کردند و آخرین فرمانروای آنان به نام ملک اردشیر بود که از 742 تا 756 ق فرمانروایی کرد و در داخل شهر شبانکاره یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی استان متعلق به شاه منصور خان شبانکاره ای است.

  قلعه رستم خانی شبانکاره 200 سال قدمت دارد و مربوط به دوره قاجار می باشد و این بنا در تاریخ 24 فروردین 1382 با شماره ی ثبت 8287 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  پیشینه و تاریخچه شَبانکاره حاکم شبانکاره در قدیم اسماعیل خان (درگذشته ی 1344 ق) بود که منطقه را از سعدالملک اجاره کرده بود.

اسماعیل خان آبادی سعدآباد را به افتخار سعدالملک در این منطقه بنا کرد.

پس از درگذشت اسماعیل خان، فرزندانش محمدعلی خان و لطفعلی خان و پس از آن فرزندان محمد علی خان یعنی ملک منصور خان و اردشیر خان شبانکاره ای بر مناطق شبانکاره و سعد آباد حکومت کردند.

ویلهلم واسموس از جمله شخصیت های معروف ژرمن است که به قصد کمک مالی محمد علی خان به وی، در قلعه رستم خانی واقع در شبانکاره چند روزی را مهمان بوده است.

  سرقت از قلعه تاریخی شبانکاره قلعه رستم خانی می تواند به عنوان یک ظرفیت گردشگری مورد بهره برداری قرار بگیرد و باعث ایجاد شغل و فروش صنایع دستی مردم محلی شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

غبار بی مهری بر بزرگترین بنای خشتی بوشهر/قلعه 200 ساله، متروکه شده!+عکس

غبار بی مهری بر بزرگترین بنای خشتی بوشهر/قلعه 200 ساله، متروکه شده!+عکس