مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 بهمن 1400 ساعت 15:472022-02-14بين الملل

عذر طرف افغان برای عدم تحویل آب هیرمند پذیرفته نیست


مدیرکل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو با تاکید بر پذیرفته نبودن عذر طرف افغان برای عدم تحویل آب هیرمند به ایران گفت: پیگیری حقابه ایران از راه های دیپلماتیک در تمامی سطوح در حال انجام است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، جبار وطن فدا در گفت و گویی تلویزیونی با بیان اینکه موضوع رها سازی آب هیرمند از محل سد کمال خان در فاصله 70-80 کیلومتری مرز ایران مدتی است از سوی وزارت امور خارجه، وزارت نیرو و معاون ویژه رییس جمهور پیگیری می شود، گفت: مسئله حقابه ایران از رودخانه هیرمند را دارای قدمتی 100 ساله است، هیرمند از مکانی در نزدیکی شهر کابل سرچشمه می گیرد و وارد سدی به نام کجکی می شود و در واقع فاصله 700 کیلومتری رودخانه از مرز ایران، محل اندازه گیری حقابه ایران است.

وطن فدا افزود: بر اساس معاهده هیرمند در سال 1351، حقابه ایران در سال های آبی نرمال تعیین شده و تشخیص سال آبی نرمال نیز ایستگاهی در بالادست سد کجکی و ماهانه معادل 820 میلیارد مترمکعب آب است.

وی در این رابطه به بهره برداری بند تنظیمی کمال خان در فروردین سال 1400 اشاره کرد و گفت: متاسفانه ماه گذشته جریان سیلابی به سمت بند کمال خان روان و به سمت بند زره در جنوب این بند منحرف شده است، به عبارت دیگر بند باز شده و آب به مسیر انحرافی هدایت شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عذر طرف افغان برای عدم تحویل آب هیرمند پذیرفته نیست

عذر طرف افغان برای عدم تحویل آب هیرمند پذیرفته نیست