مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 بهمن 1400 ساعت 13:372022-02-17اقتصادي

30 هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد


تازه ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت چک های برگشتی در دی ماه امسال نشان می دهد که بالغ بر 553هزار فقره چک به ارزش 305هزار میلیارد ریال برگشت خورده که نسبت به آذرماه از حیث تعداد 1.

- 6درصد و از حیث مبلغ 19.

6درصد رشد داشته است.

روزنامه همشهری نوشت: نسبت چک های برگشتی دوباره دورقمی شد؛ شاید برخلاف انتظار بانک مرکزی که تلاش می کند با جایگزین کردن چک های جدید صیادی، به بحران چک های برگشت خورده و ضربه زننده به شاخص اعتماد بازار پایان دهد.

البته دو رقمی شدن نسبت چک های برگشتی به کل چک های رد و بدل شده از نظر ارزش ریالی، بستگی به این مهم دارد که چه سهمی از این چک ها همان چک های قدیمی است و چه سهمی به دسته چک های جدید اختصاص دارد؟ آیا بانک مرکزی مجازات های پیش بینی شده در قانون چک علیه صادرکنندگان چک های بلاوجه را اعمال خواهد کرد؟ روند یکساله رد و بدل شدن چک ها نشان می دهد که همچنان بخش قابل توجهی از دادوستد بین مردم به صورت نقد انجام می گیرد و ترس فعالان اقتصادی از چک بالاست؛ چه اینکه اگر نتیجه اجرای قانون جدید چک، کاهش نسبت چک های پاس نشده به کل چک ها به کمتر از 5درصد باشد، این احتمال قوت می گیرد که بخشی از داد و ستدها به ویژه در خرید کالاهای با دوام با چک و اقساط انجام پذیرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

30 هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد

30 هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد