مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 29 بهمن 1400 ساعت 11:072022-02-18پزشكي

کشف گونه جدید جانوری در یکی از غارهای استان ایلام


طی بررسی هایی که توسط تیم تحقیقاتی متشکل از دکتر درویش نیا، صابر صادقی، یاسر بخشی از شیرازو قاسم کاشانی از دانشگاه زنجان روی جانواران غار زی در استان ایلام صورت گرفت؛ گونه ای جدید از خر خاکی ها کشف و با نام علمی Agnara  cavernicola نامگذاری شد.

این سخت پوست کوچک که از گروه بند پایان است دارای برخی ویژگی های سازش با زیستگاه غار است که از جمله این سازشها می توان به کاهش رنگ بدن و همچنین کاهش اندازه چشمها نسبت به گونه های خارج غار اشاره کرد.

چگونه این جاندار شناسایی شد؟ درویش نیا عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ایلام و از اعضای تیم جانور شناسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: یک مطالعه چند ساله روی جانوران ساکن غارهای رشته کوه زاگرس صورت گرفته و به نمونه جالبی از سخت پوستان در غار زرنه ایوان رسیدیم.

  وی افزود: طی مطالعات دقیق و استفاده از منابع علمی معتبر و بررسی های دقیق آزمایشگاهی و مکاتبات با متخصصین داخلی و متخصصین نمونه های کوچک خارج از کشور توانستیم  یک گونه جدید جانوری به علم جانور شناسی دنیا معرفی کنیم.

عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور ادامه داد: اسم علمی این گونه ی جانوری  Agnaracavernicola  است و در مجله journal natural history کشور انگلستان به چاپ رسید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف گونه جدید جانوری در یکی از غارهای استان ایلام

کشف گونه جدید جانوری در یکی از غارهای استان ایلام