مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 اسفند 1400 ساعت 15:422022-02-21فرهنگي

«رودابه» کیست؟


محمدعلی اسلامی ندوشن داستان دلدادگی رودابه و زال را عالی ترین و کامل ترین داستان عاشقانه شاهنامه می داند و آن را شبیه ماجرای عشق رومئو و ژولیت شکسپیر توصیف می کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، صفحه ای که به نام به محمدرضا شفیعی کدکنی فعالیت می کند و اعلام کرده بود به مناسبت روز پنجم از ماه اسفند(سپندارمَذروز)، جشن باستانی سپندارمذگان و آیین باستانی بزرگداشت زنان ایرانی درباره زنان خواهد گفت، با به اشتراک گذاشتن بخش هایی از کتاب آواها و ایماها ی محمدعلی اسلامی ندوشن، به رودابه یکی از زنان شاهنامه پرداخته است: بین داستان های عاشقانه شاهنامه، از همه عالی تر و کامل تر داستان دلدادگی رودابه و زال است.

این داستان که از جهتی ماجرای عشق رومئو و ژولیت را در شکسپیر به خاطر می آورد، از حیث زیبایی و گیرایی نه تنها در شاهنامه، بلکه در سراسر ادبیات فارسی نظیری برایش نمی توان جست.

رودابه دختر مهراب کابلی است که نواده ضحّاک است و بر سرزمین کابلستان حکمروایی دارد، که البته کشور او با کشور ایران دشمن است.

زال که فرمانروای زابلستان است، برای گردش و سیاحت از سرزمین خود پای بیرون می نهد و کنار رود هیرمند سراپرده می زند که مرز کابل یعنی کشور رودابه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«رودابه» کیست؟

«رودابه» کیست؟