مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 8 اسفند 1400 ساعت 10:372022-02-27پزشكي

سندرم X شکننده شایع ترین عامل عقب ماندگی ذهنی در مردان


سندرم X شکننده(Fragile X Syndrome)، یا FXS یک بیماری ژنتیکی ارثی است که از والدین به فرزندان منتقل می شود و در فرد مبتلا، ناتوانی های ذهنی و رشدی ایجاد می کند.

- ایسنا/مرکزی سندرم X شکننده(Fragile X Syndrome)، یا FXS یک بیماری ژنتیکی ارثی است که از والدین به فرزندان منتقل می شود و در فرد مبتلا، ناتوانی های ذهنی و رشدی ایجاد می کند.

کم توانی ذهنی خفیف تا متوسط و بهره هوشی پایین، علامت اصلی این ناهنجاری ژنتیکی است، این سندرم یکی از شایع ترین علل عقب ماندگی های ارثی در مردان محسوب می شود.

یک متخصص ژنتیک پزشکی در گفت وگو با ایسنا به معرفی بیشتر این بیماری، علائم و ویژگی های آن و اقدامات پیشگیرانه و درمان احتمالی آن می پردازد.

دکتر راضیه خالصی با اشاره به اینکه سندرم ایکس شکننده یک بیماری ژنتیکی است که باعث عقب ماندگی ذهنی، مشکلات یادگیری و شناختی می شود، گفت: علاوه بر مردان، زنان نیز درگیر این بیماری می شوند، اما شدت ابتلا در مردان بیشتر از زنان است.

وی افزود: افراد مبتلا ممکن است در کودکی دچار بیش فعالی و نیز نقص توجه شوند طوری که یک سوم افراد مبتلا به این بیماری علائم اوتیسم نشان می دهند و این می تواند در برقراری ارتباط با دیگران مشکل ایجاد کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سندرم X شکننده شایع ترین عامل عقب ماندگی ذهنی در مردان

سندرم X شکننده شایع ترین عامل عقب ماندگی ذهنی در مردان