مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 11 اسفند 1400 ساعت 00:372022-03-01اجتماعي

فسیل های زنده گلستان را دریابید/ هویتی جهانی با تنها بازمانده عصر دایناسورها


پژوهشگر برجسته استان گلستان با اشاره به ثبت جهانی یکی از متنوع ترین آثار زیستی دنیا به عنوان جنگل های هیرکانی در ایران، گفت: همه جهانیان باید برای حراست و مراقبت از این سرمایه بزرگ زیستی پای کار بیایند.

- در روز 5 جولای 2019 برابر 14 تیر 1398 و در چهل و سومین اجلاس کارگروه میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) که در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، مناطقی از جنگلهای هیرکانی یا جنگلهای شمال، تحت نام میراث طبیعی ایران، با تأیید اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ثبت جهانی شده و در فهرست میراث جهانی قرار گرفت.

این مناطق شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، افراتخته، جهان نما، بوالی دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشکه داران، جنگل رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار، در مجموع به مساحت 307 هزار هکتار است که در پنج استان گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و خراسان شمالی قرار دارد.

این جنگل پهناور که زمانی تمامی اروپا را نیز در بر گرفته بود اکنون به نام ایران ثبت جهانی شده است.

برای ثبت جهانی میراث طبیعی معیارهایی مثل تنوع زیستی بالا، مشخصه ای از یک دوره زمین شناسی و وجود چشم اندازهای ویژه از سوی یونسکو تعیین شده که خوشبختانه جنگل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فسیل های زنده گلستان را دریابید/ هویتی جهانی با تنها بازمانده عصر دایناسورها

فسیل های زنده گلستان را دریابید/ هویتی جهانی با تنها بازمانده عصر دایناسورها