مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 اسفند 1400 ساعت 10:022022-03-12فرهنگي

نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: نظامی تنها شاعری است که تا پایان قرن ششم توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند.

- مصطفی مرزبان به مناسبت 21 اسفندماه سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: حکیم نظامی شخصیتی فقیه و ادیب داشت و شاعر، ریاضی دان و منجمی توانا بوده که منظومه آثار و اندیشه های او تأثیری عمیق بر شعر و ادب فارسی و شاعران پارسی گوی بر جای گذاشته است.

وی با بیان اینکه نظامی از آن دسته شاعرانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد یا تکمیل سبک و روش خاصی دست یابد، تأثیر نظامی بر همه کشورهای فارسی زبان را موضوعی شناخته شده دانست و گفت: توانمندی و جایگاه بالای نظامی در ادبیات، از او در شبه قاره هند، تاتارستان، ترکستان و عثمانی و در پهنه ایران فرهنگی چهره ای شاخص ساخته و ایرانشناسان را چه در گذشته و چه در حال مجذوب کرده است.

مرزبان با تاکید بر اینکه در سبک نظامی گنجوی زندگی عامه مردم به تصویر درآمده و آیینه ای ساخته است که هرکس خود و زندگی خویش را در آن می بیند که این تصویر در واقع حقیقی و به دور از شمایی مجازی و سمبلیک است، افزود: نظامی تنها شاعری است که تا پایان قرن ششم توانست این نوع از شعر یعنی شعر تمثیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند

نظامی تنها شاعری است که شعر تمثیلی را به تکامل رساند