مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 22 اسفند 1400 ساعت 16:172022-03-13بين الملل

سایه بی ثباتی بر سر آسیای مرکزی؛ بسترهای داخلی محرک های خارجی


کارشناس قرقیز معتقد است رویارویی غرب به رهبری آمریکا با روسیه و چین در آسیای مرکزی، شرایط جدیدی را برای موقعیت ژئوپلیتیک منطقه ایجاد کرده که نخبگان حاکم در مرکز آسیا چندان برای آن آماده نیستند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، قادر ملک اف (مدیر مرکز تحلیلی مستقل دین، حقوق و سیاست) معتقد است رویدادهایی که در اوایل ژانویه 2022 در قزاقستان رخ داد، به وضوح نشان می دهد همه کشورهای منطقه آسیای مرکزی نیز می توانند منتظر شوک و بی ثباتی در چند سال آینده یا حتی در سال جاری باشند.

احتمال وقوع شورش های مکرر وجود دارد و حتی می تواند در آینده نزدیک در قزاقستان بار دیگر شعله ور شود که بدون شک ماهیت طولانی مدت خواهد داشت و به طور مستقیم بر ثبات  کشورهای همسایه تأثیر می گذارد.

کارشناسان هنوز بحث ها و ارزیابی های متفاوتی از رویدادهای قزاقستان ارائه می دهند، از جمله به پیش بینی هایی درباره احتمال گسترش بی ثباتی در آسیای مرکزی با مشارکت مراکز خارجی، مخالفت های خارجی، گروه های طایفه ای و جنایتکار، جنبش های مخرب و گروه ها تروریست ها اشاره می شود.

این مسئله نقش جدید سازمان پیمان امنیت جمعی را در مواجهه با بی ثباتی قریب الوقوع در کشورهای آسیای مرکزی منطقه مطرح می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سایه بی ثباتی بر سر آسیای مرکزی؛ بسترهای داخلی محرک های خارجی

سایه بی ثباتی بر سر آسیای مرکزی؛ بسترهای داخلی محرک های خارجی