مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 11:572022-03-15فرهنگي

اجرای «تکم چی ها» در 22 منطقه تهران


در جشنواره «لبخند بهار» با حضور هنرمندان آذری، در 22 منطقه تهران تکم گردانی شده و تکم چی ها، از 25 اسفند تا 6 فروردین ترانه های قدیمی درباره بهار و نوروز را برای خانواده ها و کودکان می خوانند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، تکم گردانی یکی از آیین های منطقه ای و مشترک در مناطقی با گویش های آذری است که چند روز مانده به چهارشنبه سوری اجرا می شود و در نوروز هم ادامه دارد.

واژه تکم از دو بخش تکه و م تشکیل شده که تکه در زبان ترکی به معنی بز نر قوی هیکل است که همیشه جلوی گله حرکت می کند و گله را به چراگاه می برد.

م نیز ضمیر ملکی اول شخص مفرد است و تکم در واقع به معنی بز نر من است و به کسی که تکم را می رقصاند، تکمچی می گویند.

تکم گردانی که در فرهنگ آذربایجان به عنوان سفیران نوروزی و نوروزخوانان شناخته می شدند تکه (بز نر چوبی) را روی صفحه گرد در بین روستاییان می چرخاند و حرکت می دهد و اشعاری را درباره فرارسیدن بهار می خواند.

تکم عروسکی است چوبین که روی آن را با مخمل یا پارچه هایی به رنگ قرمز می پوشانند و روی این پارچه را با پولک، زنگوله، سکه و نیز پارچه های الوان و حتی آیینه تزیین می کنند.

در جشنواره لبخند بهار با حضور هنرمندان آذری، در 22 منطقه تهران تکم گردانی شده و تکم چی ها، ترانه های قدیمی درباره بهار و نوروز را برای خانواده ها و کودکان می خوانند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اجرای «تکم چی ها» در 22 منطقه تهران

اجرای «تکم چی ها» در 22 منطقه تهران