مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 17:022022-03-15اجتماعي

شواهدی از حضور انسان مدرن در خوزستان کشف شد


شواهد ارزشمندی از وجود فرهنگ های پارینه سنگی جدید آغازین تا دوره فراپارینه سنگی و حتی دوره های جدیدتر در نتیجه انجام بررسی روشمند باستان شناختی پارینه سنگی در شهرستان لالی به دست آمد.

- به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدجواد شعاعی سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: شهرستان لالی در شمال استان خوزستان از سال 1940 میلادی به دلیل حضور باستان شناس فرانسوی رومَن گریشمن مورد توجه باستان شناسان قرار گرفت.

او افزود: گریشمن در سال 1946 میلادی بزرگ ترین غار منطقه، یعنی غار پِبده را حفاری کرد ولی متأسفانه به رسم باستان شناسی آن زمان اطلاعات این حفاری غیردقیق تاکنون به چاپ نرسیده و محل نگهداری اشیای مکشوفه همچنان در پرده ای از ابهام قرار دارد.

او با بیان اینکه در سال 1398 حامد وحدتی نسب با همکاری دِپارتمان باستان شناسی مؤسسه تحقیقاتی مَکس پِلانک دست به حفاری مجدد این غار زد، تصریح کرد: در نتیجه این حفاری شواهدی از دوره پارینه سنگی جدید آغازین برای اولین بار در ایران با قدمتی حدود 43 هزار سال پیش از غار پِبده بدست آمد و در ادامه این پژوهش، بررسی هدفمند منطقه برای شناسایی غارها و پناهگاه های صخره ای که حاوی اطلاعاتی درباره دورران پارینه سنگی هستند در دستور کار قرار گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شواهدی از حضور انسان مدرن در خوزستان کشف شد

شواهدی از حضور انسان مدرن در خوزستان کشف شد