مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 اسفند 1400 ساعت 11:372022-03-16اجتماعي

نوروز در مناطق کردنشین/ از هیلکه شکینی تا هلپرکی در سنت های نوروزی کردی


بهار از نیمه های اسفند و کمی زودتر برای مردمان کردستان آغاز می شود و خانواده ها دست به تدارک نوروز می زنند و خود را برای استقبال از بهار طبیعت آماده می سازند، - خبرگزاری فارس کردستان؛ نوروز نخستین روز سبزی و سرآغاز زنده شدن زمین، نوروز روز گذرسال به سال دگر و در حقیت جشن طبیعت است که زمین یخ زده زمستان با گرم شدن هوا آهسته آهسته  آب می شود گیاهان مرده دوباره زنده می شوند و از زمین سر می کشند.

  پیشینه نوروز نه تنها به دوران مشترک هند و اروپایی باز می گردد، بلکه در میان اقوام کهن تر نیز وجود داشته است، تا جایکه در اساطیر ایران، پیدایش نوروز را به قبل از تخت نشستن جمشید پیشدادی نسبت داده اند، اما نزد مردمان کُرد، رأی غالب مربوط به داستان کاوه آهنگر و ضحاک است.

کُردها، به عنوان یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی، دارای جشن های مذهبی ، قومی و باستانی زیبا و زیادی هستند که ریشه در باورهای کهن آنها دارد و اغلب تاریخی و پاره ای اسطوره ای است .

گفته می شود هنگامی که کاوه بر ضحاک پیروز شد مردم به مناسبت این پیروزی بر کوه ها آتش افروختند و دست در دست هم به شادمانی پرداختند و از آن سال تاکنون مردم کُرد هر ساله در اول بهار به بزرگداشت آن روز فرخنده، آتش روشن می کنند و به شادمانی می پردازند مراسماتی که امروز با وجود گذر از دنیای سنتی  در بسیار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوروز در مناطق کردنشین/ از هیلکه شکینی تا هلپرکی در سنت های نوروزی کردی

نوروز در مناطق کردنشین/ از هیلکه شکینی تا هلپرکی در سنت های نوروزی کردی