مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 اسفند 1400 ساعت 13:322022-03-16سياسي

گولاچ پزی سمنانی ها آیینی به پاسداشت روح مردگان


مدیر بانوان و خانواده شهرداری سمنان گفت: براساس رسم و سنتی دیرین سمنانی ها از 12 تا 15 شعبان به ویژه نیمه شعبان اقدام به پخت شیرینی ای به نام گولاچ می کنند که به آن  نان برات هم می گویند.

-   سمیه قاسمی با بیان این مطلب اظهار کرد: برات صرف نظر از آیینی برای پاسداشت روح مردگان و بهره مندی مردگان از خیرات زندگان و باور به معاد و ترویج فرهنگ خیرات و صدقه، مقدمه ای برای برپایی جشن میلاد حضرت مهدی (عج) و مراسم پرفیض شب های قدر در ایام ماه رمضان است.

وی آیین برات را یکی از این آیین های جذاب و سنتی زنده نامید و افزود: این آیین ،سنتی زنده و جاری در بین خانواده های سمنانی است که 30 دی 1394 به شماره 1115 در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

مدیر بانوان و خانواده شهرداری سمنان نقش زنان را در برگزاری این آیین محوری دانست و گفت: نان شیرین گولاچ توسط بانوان سمنانی در خانه پخت می شود و سپس در بین دوستان و همسایگان توزیع می شود تا علاوه بر کام آنها ، کام درگذشتگان هم شیرین شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: باتوجه به دیرینه بودن این رسم در بین سمنانی ها و اهمیت آموزش آن به نسل جدید تصمیم گرفتیم در آستانه میلاد حضرت مهدی آیین پخت گولاچ (نان برات) و آموزش پخت آن را برگزار کنیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گولاچ پزی سمنانی ها آیینی به پاسداشت روح مردگان

گولاچ پزی سمنانی ها آیینی به پاسداشت روح مردگان