مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 اسفند 1400 ساعت 08:372022-03-19فرهنگي

محراب هایی از نور و تاریخ/فیروزه جهان اسلام شاهکار هنر و معماری ایرانی+ تصاویر


  آذربایجان شرقی سرزمینی با مردمانی مومن و متدین است مردمی که توانسته اند ساحت دین و دیانت را گسترش داده و بر عظمت و اعتلای آن بیفزایند.

گواه این مدعا مسجد و بقاع و ابنیه مذهبی تاریخی و زیبایی است که در جای جای آذربایجان پراکنده هستند و چشم دل هر علاقه مندی را می نوازند و مسجد کبود را همه می شناسند، فیروزه جهان اسلام است و با کاشی های معرق های بی نظیرش و طاق بلند و زیبایش اعتبار و آبروی هنرمندان خوش ذوق این دیار، مسجد جمعه تبریز با قدمتی کهن و ارزش معنوی بسیار، یادگار خطبه شاه اسماعیل صفوی در مورد تغییر مذهب رسمی کشور به تشیع را در دل نگه داشته است و با ثبت در فهرست معنوی ایران زمین، نامش نیز مانند یادش جاودان شد.

مساجد تاریخی در سطح استان آذربایجان شرقی اغلب به شیوه چهار وجهی آزاد با طاق های گنبدی که با آجر مرغوب، ملات ساروج و طرح قبلی اجرا شده اند، طراحی و ساخته شده و امروز برای بررسی شیوه تفکر و رفتار پیشینیان نیز به حفظ این بناها نیار داریم.

مساجد بسیاری در تمام شهرستان های استان با قدمت بسیار و ارزش معنوی بیش از آن به چشم می خورند که در سال های اخیر شناسایی و معرفی و مرمت شده اند تا مومنان همچنین علاقه مندان به اینگونه آثار تاریخ و معنوی از فیض حضور در آنها بهره مند شوند و یادگاری برای آیندگان نیز باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محراب هایی از نور و تاریخ/فیروزه جهان اسلام شاهکار هنر و معماری ایرانی+ تصاویر

محراب هایی از نور و تاریخ/فیروزه جهان اسلام شاهکار هنر و معماری ایرانی+ تصاویر