مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 اسفند 1400 ساعت 08:522022-03-19حوادث

قلعه ی والی ؛ آینه ی معماری و مردم شناسی ایلام


قلعه والی که آیینه معماری و مردم شناسی ایلام است، این روزها میزبان گردشگرانی است که می خواهند ساعاتی در روز را در نوروزگاه ایلامیان بگذرانند.

- ساختمان قلعه والی در مرکز شهر ایلام قلعه ای مسکونی - نظامی است که در زمینی به مساحت 4687,17 متر مربع احداث شده که از این مقدار زمین فضای سبزی در ضلع غربی متمایل به جنوب باقی مانده که مساحتی برابر 1792,4 متر مربع دارد.

این قلعه دارای سه در ورودی در سه ضلع جنوب، شرق و غرب بوده که ورودی اصلی قلعه در ضلع جنوبی قرار دارد و با 11 پله بیست سانتی متری به داخل اتاق نگهبان و سپس با هشت پله دیگر به کف حیاط مرتبط می شود.

ورودی قلعه به سبک یونانی بنا شده است.

درب های دیگر قلعه خصوصی بوده و یا برای تردد مهمان ها احداث شده اند و با راهروهای سرپوشیده به داخل حیاط قلعه مرتبط می شوند در منتهاالیه درب ها دو هشتی وجود دارد و نور تعدادی از اتاق ها از آنجا تأمین می شود این هشتی ها که داخل یکی از آنها حوض کوچکی وجود دارد به هشت ضلع منظم تقسیم و با شکستگی در آجرهای دیوار و اجرای انواع قوس بر سر نعل درگاه ها و تزیینات آجری بالای آنها و اجرای طاق ضرب هایی در دیوار تزیین شده اند.

قلعه دو برج نگهبانی به صورت نیم دایره در رأس ضلع شمال شرقی و شمال غربی دارند و اطراف آن کنگره هایی جهت قرار گرفتن نگهبان جهت دیده بانی دارد و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قلعه ی والی ؛ آینه ی معماری و مردم شناسی ایلام

قلعه ی والی ؛ آینه ی معماری و مردم شناسی ایلام