مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 اسفند 1400 ساعت 12:072022-03-19فرهنگي

«سمنو پزان» و «کشت کلاغ» تا سنت «علفه» در تربت حیدریه


یک پژوهشگر و محقق تاریخ محلی شهرستان تربت حیدریه گفت: سنت علفه، آیینی از زیباترین مظاهر فرهنگ ایران باستان و نوروز در میان مردم این شهرستان همچنان از جایگاه ویژه ای برخوردار است‏.

- ‏ آرزو علومی بایگی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: نام علفه به واسطه وجود علف و سبزی که یک پای سفره هفت سین و روز علفه است برآن گذاشته شده و آیینی ویژه می باشد که در آن هم یاد و جای رفتگان سبز می شود و هم سنتی زنده برای زندگان و سبزی زندگی است‏.

‏ وی افزود: اهالی این منطقه بر اساس اعتقاد برجای مانده از ایرانیان باستان، از چند روز مانده به نوروز در خانه مشک و عنبر و اسپند می سوزانند و شمع و چراغ روشن می کنند تا زمینه خوشحالی ارواح مردگانشان را فراهم کنند‏.

‏ در این میان خانواده هایی که درآن سال امواتی داشتند برایشان عید می گیرند و به صورت گروهی در مساجد مراسم ختم و یادبود و فاتحه خوانی برگزار می کنند‏.

مراسم علفه در آخرین روز سال یعنی روز قبل از نوروز به منزله پایان سوگواری و اجازه دادن به آشنایان برای برگزاری عید انجام می شود.

سبزه گذاشتن و پهن کردن سفره هفت سین این مدرس دانشگاه در تربت حیدریه بیان کرد: مردم این شهرستان از زمان های بسیار دور تاکنون تهیه سبزه عید را از نیمه اسفندماه با کاشتن سبزه معروف به نام “کشت کلاغ” شروع می کنند، به این صورت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«سمنو پزان» و «کشت کلاغ» تا سنت «علفه» در تربت حیدریه

«سمنو پزان» و «کشت کلاغ» تا سنت «علفه» در تربت حیدریه