مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 اسفند 1400 ساعت 12:372022-03-19اقتصادي

روز خوش نامزددارها در یک روز مانده به بهار


کاشمری ها یک روز مانده به عید را روز علفه نامیده اند، روزی که در آن همراه با آیین ها و رسم و رسوم خاصی است و همچنان در برخی روستاها نیز برگزار می شود.

- در همین خصوص یک پژوهشگر بومی شهرستان کاشمر در گفت وگو با ایسنا گفت: نام علفه به واسطه وجود علف و سبزی بر این روز نهاده شده است.

حمید رضا بی تقصیر افزود: درون مایه علفه تهیه مقدمات و به پیشواز نوروز رفتن و یاد کردن از درگذشتگان هر خانواده در سالی که گذشت است.

وی با معرفی آیین روز علفه در کاشمر اظهار کرد: بانوان در روز علفه یک روز مانده به عید با رفتن به باغات و اراضی کشاورزی و جمع کردن سبزی بیابانی اقدام به پختن آش مخصوص شکم پُر یا جوشواره می کنند.

بی تقصیر با بیان اینکه غذای اغلب مردم در روز علفه آش است، افزود: مردم این منطقه مقداری از آن را برای سال جدید نگه می‏ دارند و در اولین وعده غذایی از این آش صرف می‏ کنند چون معتقدند با این اقدام سبزی و برکت سال قبل را به سال جدید انتقال می دهند.

وی همچنین تصریح کرد: زنان و دختران در روز علفه به باغ می روند و سبزی های باغی هم چون پونه، بی بی بیردم، سرسیر، پای چغوک، گزروک، سرسبیس، قیاق، سیخ تروش و.

جمع می کردند و از خاطرات خود می گفتند و خندان بودند که یک سال بزرگتر شده اند و سال نو را با خوشحالی و سلامتی سپری خواهند کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روز خوش نامزددارها در یک روز مانده به بهار

روز خوش نامزددارها در یک روز مانده به بهار