مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 اسفند 1400 ساعت 00:272022-03-19سياسي

ابوطالبی: علی (ع) هم حق تحمیل حکومت بر مردم را نداشت


عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) گفت: مقبولیت مردم چنان مهم است که خدا هرگز حاضر به تحمیل نوع خاصی از حکومت به مردم نیست.

گرچه مردم به دلیل دفاع نکردن از علی (ع) اشتباه بزرگی کردند اما او قرار نبود حکومت خود را بر مردم تحمیل کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به الآن حقیقت حضور و نقش مردم در امور سیاسی و اجتماعی سؤال و مسأله ای است که فکر خیلی از افراد را به خود معطوف داشته است.

این که مردم سالاری اسلامی و مردم سالاری دموکراسی غربی چه تفاوت هایی باهم دارند و نقص مردم سالاری غربی در چیست ما را بر آن داشت تا با حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، استاد مطالعات سیاسی و عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره)، گپی بزنیم که در ادامه بخش هایی از آن را می خوانید.

ابوطالبی در ابتدا گفت: مسأله حضور و نقش مردم در امور سیاسی را باید از عصر رنسانس به بعد دانست، تا پیش از آن می توان گفت اکثریت مطلق نظام های سیاسی کشور های جهان، چه در غرب و چه در شرق به شکل سلطنت اقتدارگرا و موروثی بوده است.

البته ریشه های اصلی مردم سالاری را باید در یونان باستان به خصوص در دولت و شهر آتن جست وجو کرد اما در تاریخ، آن دوره ای که منتهی شد به حضور و مشارکت گسترده مردم در بحث سیاست و امور سیاسی عصر رنسانس است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابوطالبی: علی (ع) هم حق تحمیل حکومت بر مردم را نداشت

ابوطالبی: علی (ع) هم حق تحمیل حکومت بر مردم را نداشت