مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 اسفند 1400 ساعت 00:322022-03-19اجتماعي

مروری بر برخی از آداب نوروزی در تهران


نوروز برای ایرانیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل از چندین روز قبل حال و هوای شهر تغییر می کند و حاجی فیروزه ها در خیابان ها حضور می یابند.

- نوروز ایرانی ها همواره توأمان با اداب و رسوم خاص بوده است که در این میان نیز تهران به عنوان پایتخت کشورمان، میزبان عمده رسومات فرهنگ های مختلف بوده که در این گزارش سعی کردیم با استناد به اطلاعات ستاد گردشگری شهرداری تهران مهمترین و مرسوم ترین آنها را بیان کنیم.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، حاجی فیروز از پیام آوران نوروز است که در آخرین روزهای سال با لباسی قرمز، کلاهی بلند و نوک تیز و چهره ای سیاه شده به کوچه و خیابان می زند و با ترانه خواندن ، رقصیدن با دایره زنگی و شکلک درآوردن موجب شادی مردمان می شود .

حاجی فیروز نمادی از مبارزه خیر و شر با فرا رسیدن بهار این بازیگران و نوازندگان با لباس های سرخ و کلاهی بلند و نوک تیز با زنگ و منگوله بر سر و مشعل بر دست نوید فرا رسیدن نوروز و بهار را می دهند سرودهایشان که جمله بندی و آهنگ آن ها کاملا سنتی است ، تصنیف های تکرار شونده کوتاهی هستند که با لهجه خنده دار و معمولا لکنت زبان خوانده می شوند .

گفته می شود سیاهی روی حاجی فیروز اشاره به جهان زیرین، سیاهی مرگ و زمستان است و سرخی جامه او به رنگ خورشید، زندگی و بهار بر می گردد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مروری بر برخی از آداب نوروزی در تهران

مروری بر برخی از آداب نوروزی در تهران