مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 اسفند 1400 ساعت 12:022022-03-20فرهنگي

هنرهای تبریک عید در نوروز/از عیدی سازی قدیم تا کارت پستال امروز


یکی از اشکال مختلف تبریک، فرستادن یا دادن نامه و کارت تبریک است که برای مناسبت هایی مانند اعیاد به منظور آرزوهای خوب برای یکدیگر ارسال می شد عیدی نامه نیز در دوران قاجار چنین کاربردی داشت.

- خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ عیدی سازی به هنر چاپ انواع نقوش بر کاغذ یا باسمه کاری که موضوع آن ادبیات عامه و داستانها زندگی روزمره و مضامین مذهبی و غیر است گفته می شود.

این هنر در دوران قاجار رایج بوده ولی بعد از دوران ناصرالدین شاه و با پیشرفت صنعت چاپ و باسمه های فرنگی تهیه گراورهای عیدی سازی به مرور منسوخ شد به طوری که به نظر می آید بعد از دوران ناصرالدین شاه دیگر اثری از آن نبوده است در مورد قدمت عیدی سازی به دوران زندیه نیز اشاره شده ولی در مورد دوره پیش از زندیه اطلاعی از این هنر به دست نیامده است.

وجه تسمیه عیدی نامه از آنجا ناشی می شود که تصاویر ساخته شده بر روی کاغذ توسط مکتب داران به شاگردان در زمان فرارسیدن سال نو هدیه داده می شد تا برای والدین خود ببرند و تعداد این نقوش نمودار تعداد سالهای تحصیل او در مکتب خانه بوده است سادگی تصاویر به وجود آمده از این هنر بسیار گیرا و زیبا است و از نظر شباهت این هنر با هنرهای دیگر شاید بتوان به چاپ سنگی چاپ پارچه و تکنیک های آن ها اشاره کرد از آنجا که محصول این هنر عیدی نامه و یا به عبارتی همان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هنرهای تبریک عید در نوروز/از عیدی سازی قدیم تا کارت پستال امروز

هنرهای تبریک عید در نوروز/از عیدی سازی قدیم تا کارت پستال امروز