مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 29 اسفند 1400 ساعت 18:072022-03-20اجتماعي

صدای پای بهار با نوای «تکم چی ها» به گوش می رسد


با فرا رسیدن بهار و عید نوروز، تکم گردانی نیز در در نقاط مختلف خطه ی آذربایجان به ویژه در روستاها اجرا می شود و تکم چی ها با شعر و آواز مخصوص خود، - نوید بهار و فرا رسیدن سال نو را می دهند و یادآور آیین کهن این مرز و بوم و بازتابی از فولکلور آن هستند.

آغاز فصل بهار و عید نوروز یکی از مهم ترین رخدادها برای ایرانیان است که قدمتی چندین هزارساله دارد و در میان هر خطه و اقوام ایرانیان، جشن های خاصی برای این ایام در نظر گرفته شده است.

آذربایجانی ها رسومات خاص و ویژه ای برای نوروز دارند که یکی از این آیین ها، تکم گردانی است.

تکم یا تکه، به معنی بز نر است.

در آیین تکم گردانی، تکم را که یک مجسمه چوبی از بز نر است، بر روی یک صفحه گرد و یا چهار ضلعی چوبی قرار می دهند؛ تکم را اغلب از موی سیاه بز آذربایجان می پوشانند و بر روی آن پارچه قرمزی می کشند و این عروسک را با لوازمی مانند زنگوله تزیین می کنند؛ این عروسک بگونه ای ساخته شده است که بر روی صفحه به صورت عمودی حرکت می کند و در کنار تکم نیز از آینه که نماد روشنی است، استفاده می شود.

فردی که این عروسک جالب را به حرکت در آورده و آیین تکم گردانی را اجرا می کند، تکم گردان می گویند؛ تکم گردان یا تکم چی، در آستانه عید نوروز، به محله ها و خیابان ها می رود و بشارت آغاز فصل بهار را می دهد و با خواندن شعر و آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

صدای پای بهار با نوای «تکم چی ها» به گوش می رسد

صدای پای بهار با نوای «تکم چی ها» به گوش می رسد