مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 فروردین 1401 ساعت 12:272022-03-21فرهنگي

حاجی فیروز و بشارت آغاز بهار و سرزندگی


یک پژوهش گر زبان و ادبیات فارسی با اشاره به فلسفه شکل گیری آیین حاجی فیروز، گفت: حاجی فیروز نمادهای فراوانی با خود به همراه دارد و خبر آغاز بهار و برکت را به مردمان بشارت می دهد.

- فرزاد قائمی در گفت وگو با ایسنا در خصوص حاجی فیروز و فلسفه شکل گیری این آیین، اظهار کرد: طبق آیین باستانی خدای شهیدشونده، همراه با زمستان، خدای شهیدشونده به دنیای زیرین و سرزمین مردگان تبعید می شده و همراه با بهار دوباره به دنیای زندگان بازگشته و متولد می شده است؛ به تعبیری بهار برکت و زندگانی را به جهان و جهانیان بازمی گردانده است.

وی ادامه داد: هنگامی که خدای شهیدشونده به دنیای زیرین یا قلمرو مردگان تبعید می شده، در غیاب او برکت و سرسبزی از جهان رخت می بسته و زمستان سرد آغاز می شده است.

در غیاب او فردی که او را تبعید کرده است، به پشیمانی دچار شده و تلاش می کند تا گناه و اشتباه خود را جبران کند و تلاش او در قالب آیین های سوگواری زمستانی نمادینه شده است.

همانطور که می دانید اسطوره و آیین، پارادایم مشترکی با یکدیگر دارند، اسطوره الهه باروری و خدای شهیدشونده، آیین های سوگواری زمستانی و جشنواره های بهاری را به دنبال داشته است.

این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: طبق این اسطوره و آیین، در پایان سوگواری زمستانی، الهه باروری با عملی فداکارانه به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حاجی فیروز و بشارت آغاز بهار و سرزندگی

حاجی فیروز و بشارت آغاز بهار و سرزندگی