مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 فروردین 1401 ساعت 09:372022-03-22اجتماعي

جایگاه «تاپماجا» در تاریخ شفاهی خطه آذربایجان


«تاپماجا» که در زبان فارسی به آن، چیستان می گویند، بخشی از ادبیات قدیمی خطه مردم آذربایجان بوده و جزو تاریخ شفاهی مردم این دیار محسوب می شود.

- ایسنا/آذربایجان شرقی تاپماجا که در زبان فارسی به آن، چیستان می گویند، بخشی از ادبیات قدیمی خطه مردم آذربایجان بوده و جزو تاریخ شفاهی مردم این دیار محسوب می شود.

شاید شنیدن نام چیستان و یا نام ناشناخته تاپماجا برای کودکان و جوانان امروز جالب اما بسیار گم نام باشد در حالی که روزی و روزگارانی، کودکان دور ریش سفید و گیس سفید خانواده خود می نشستند و با عشق و علاقه منتظر شنیدن تاپماجا بودند.

این تامپاجاها طی سال ها و قرن های مختلف، نسل به نسل و دهان به دهان بین مردم آذربایجان چرخیده و حامل پیام ها و مفاهیم عمیقی است که پی بردن به آن ها در کنار نرمش ذهنی می تواند جهان بینی انسان ها را تقویت کند.

بیان تاپماجاها طی دوره های مختلف دچار تغییراتی شده و این بخش از ادبیات شفاهی با کسب معنا و مفاهیم جدید به امروز و نسل جدید حاضر رسیده است.

امروزه شاید جایگاه این ادبیات غنی و قدیمی آذربایجان بین نسل جوان، چندان مشخص نباشد و حتی جوانان نامی از آن شنیده نباشند اما بر اساس نظر متخصصان تاریخ شناسی، تاپماجاها در دوره های گذشته به عنوان سنگ اسطوره و شناسنامه یک ملت شناخته می شدند و نه تنها در ایران بلک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جایگاه «تاپماجا» در تاریخ شفاهی خطه آذربایجان

جایگاه «تاپماجا» در تاریخ شفاهی خطه آذربایجان