مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 فروردین 1401 ساعت 23:572022-03-22فرهنگي

⁠⁣تاریخ جشن نوروز


چرا اصطلاح «نوروز جمشیدی» از قدیم در ایران معمول شده است؟ - چرا اصطلاح نوروز جمشیدی از قدیم در ایران معمول شده است؟ به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در بخشی از مقالات سعید نفیسی (در زمینه تاریخ تصوف، فرهنگ و ادب ایران) که به کوشش مسعود عرفانیان توسط انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شده، درخصوص ⁠⁣تاریخ جشن نوروز آمده است: نام دوازده ماه تقویم اوستایی که همان تقویم امروزی باشد از نام های امشاسپندان گرفته شده است.

در ضمن هر سی روز ماه نیز نام جداگانه ای داشته است که از نام های ایزدان گرفته بودند و نام دوازده ماه نیز جزو نام های روزها بوده است.

به همین جهت در هر ماه روزی بوده است که نام روز و نام ماه یکی می شده و آن روز را جشن می گرفتند.

بدین ترتیب دوازده جشن بزرگ در سال بوده است.

جشن ماه فروردین را فروردین گان و جشن ماه اردی بهشت را اردی بهشت گان و جشن ماه خرداد را خردادگان می گفته اند و به همین ترتیب برای جشن هر ماهی پسوند گان را در آخر نام آن ماه می افزوده اند.

در میان این دوازده جشن سال چهار جشن را به مناسبت اینکه طبیعت در آن روز تغییر یافته است مهم تر می دانسته اند و برای هریک از آنها نام جداگانه ای وضع کرده بودند.

جشن اول بهار را نوروز و جشن اول پاییز را مهرگان و جشن روز بیست و پنجم آذر را به مناسبت اینکه صد روز پیش از نوروز و پایان سال بود جشن س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

⁠⁣تاریخ جشن نوروز

⁠⁣تاریخ جشن نوروز