مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 فروردین 1401 ساعت 09:022022-03-24سياسي

فیلم/ربع رشیدی ، اولین و بزرگترین دانشگاه جهان


زمانی که اروپا در تاریکی و جهل به سر می برد، شهر ربع رشیدی در تبریز به عنوان نخستین شهرک دانشگاهی فعالیت می کرد و زبان های مختلف عربی، ترکی، بوقوری، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، حدود 800 سال پیش در شهر اولین ها، مجتمع علمی، فرهنگی و تاریخی معروف و عظیمی تحت عنوان ربع رشیدی  به دستور خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، وزیر دانشمند و مدبر عصر مغول ساخته شد.

زمانی که خواجه رشیدالدین این مجتمع عظیم علمی را در شهر اولین ها تأسیس می کرد، فکر این را نمی کرد در روزگاری که این مرکز گفتمان علمی میان تمدن ها، به این حال و روز افتاده باشد؟ بر اساس اسناد و مدارک موجود ربع رشیدی در عصر خویش، نماد آموزش عالی و جامع تمام دانش های روز دنیا بوده است.

اگر تهاجمات دشمن و به خصوص مغولان، زلزله، استبداد و حکومت های زورگو و همه عوامل مخرب، مانع پیشرفت این مجتمع دانشگاهی نبود، ربع رشیدی در حال حاضر به مراتب پیشرفته تر و یا همتراز با دانشگاه های همچون کمبریج، لیون، ونیز، سوربن، آکسفورد و هاروارد و یا سایر دانشگاه های پیشرفته و مطرح جهان بود.

دانشگاه بزرگ ربع رشیدی دارای 3 قسمت اصلی به شرح ذیل بوده است: ربع رشیدی (قسمت اصلی) شهرستان رشیدی (مجتمع مسکونی و تاسیسات جنبی) ربض رشیدی (بخش مسکونی اعیان نشین)    ربع رشیدی بخش های مهم قسمت اصلی ربع رشیدی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فیلم/ربع رشیدی ، اولین و بزرگترین دانشگاه جهان

فیلم/ربع رشیدی ، اولین و بزرگترین دانشگاه جهان