مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 فروردین 1401 ساعت 11:072022-03-30اقتصادي

دی 1400؛ تبادل توپ ارز 4200 بین دولت و مجلس


آگاهی از تبعات حذف ارز ترجیحی سبب شد مجلسیان از خود سلب مسؤولیت کنند و توپ را به زمین دولت بفرستند.

- عصر ایران؛ مهرداد خدیر- زمزمه حذف ارز 4200 تومانی در بودجه 1401 و بیم تأثیر آن بر قیمت اقلام اساسی باقی مانده مشمول این ارز خصوصاً مرغ و تخم مرغ و دارو و نارضایتی مردم، سبب شد وعده اختصاص یارانه 800 هزار تومانی از زبان معاون اقتصادی رییس جمهوری مطرح اما تکذیب شود.

تکذیب به خاطر اعلام افزایش قیمت بنزین در مناطق آزاد مانند جزایر قشم و کیش و به صورت پایلوت بود تا به جای آن بنزین نه برای هر خودرو که به ازای هر شهروند تعلق گیرد.

حساب و کتابی که نشان می داد مجموع یارانه یا عدم النفع دولت در طرح جدید بیش از بنزین سهمیه ای است و نکته ای که از ان غفلت شده یا بیم دارند این است که بنزین در اقتصاد ایران به کالای معیار بدل شده و به قول حامداد بهداد ولو به غلط ! مراد از کالای معیار این است که قیمت آن کالا نه تنها بر اقلام دیگر اثر می گذارد بلکه مصرف کننده افزایش آن را معادل نرخ تورم می پندارد.

به همین خاطر است که در سال 1359 که قیمت بنزین از هر لیتر یک تومان به سه تومان افزایش یافت و ناگهان سه برابر شد چون شمار خودروها فراوان نبود اثر تورمی چندانی نداشت و نارضایتی هم ایجاد نکرد اما در سال 1398 عکس آن رخ داد چون به کالای معیار بدل شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دی 1400؛ تبادل توپ ارز 4200 بین دولت و مجلس

دی 1400؛ تبادل توپ ارز 4200 بین دولت و مجلس