مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 فروردین 1401 ساعت 10:022022-04-02اجتماعي

باورهای مردم در روز سیزده به در


در روز سیزده به در مردم در طبیعت دعا می کردند که از بلایای طبیعی، رنج، غم و نداری در امان و سالی پر از برکت داشته باشند، طبق آداب کهن مردم روز 13 به در تا غروب در دامان طبیعت سپری می کردند.

- محمدحسین سلیمانی در گفت وگو با ایسنا تصریح کرد: در میان برخی از ایرانیان باستان این باور وجود داشت که 13 به در به معنای این است که نحسی 13 را به در کنند، اما در اصل 13 به در به معنای این است که از خانه به در رویم و بر اساس باور کهن ایرانیان باستان این روز، روز ایزد باران و جشن پیروزی بر دیو خشکسالی است.

وی افزود: در این روز باور بر این است که از خانه، کاشانه و شهر بیرون برویم و بیرون از دروازه ها شکرگزاری و برای نزول نعمت باران دعا کنیم تا خداوند باران رحمت را بر ما نازل کند، در واقع 13 به در روز دعا برای پیروزی در برابر دیو خشکسالی است و به همین دلیل باید این روز را در دشت و طبیعت بگذرانیم.

این قزوین پژوه بیان کرد: در این روز مردم در طبیعت دعا می کردند که از بلایای طبیعی، رنج، غم و نداری در امان و سالی پر از برکت داشته باشند، طبق آداب کهن مردم روز 13 به در تا غروب در دامان طبیعت سپری می کردند.

وی خاطرنشان کرد: قزوینی ها در این روز آش رشته و دویماج (غذای سنتی قزوین) درست می کردند و با خود به طبیعت می بردند و آن روز را به شادی می گذراندند البته قزوینی ها باو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باورهای مردم در روز سیزده به در

باورهای مردم در روز سیزده به در