مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 فروردین 1401 ساعت 13:372022-04-03پزشكي

تشخیص بیماری های شناختی با کمک چند نشانگر زیستی


محققان دانشگاه یوتبری سوئد اخیرا از کشف ترکیبی از نشاگرهای زیستی خبر داده اند که می توانند بیماری های شناختی رایج را شناسایی کنند.

- محققان "دانشگاه یوتبری" سوئد اخیرا از کشف ترکیبی از نشاگرهای زیستی خبر داده اند که می توانند بیماری های شناختی رایج را شناسایی کنند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اس تی دی، در سال های اخیر بیماری عروق کوچک زیر قشری(Subcortical small-vessel) به یک اختلال شناختی رایج تبدیل شده است.

اکنون محققان دانشگاه یوتبری در مطالعه اخیرشان نشان داده اند که می توان بیماران مبتلا به این بیماری را با ترکیب دو نشانگر زیستی که در مایع نخاعی و خون اندازه گیری می شوند، شناسایی کرد و پتانسیل درمان و توسعه دارویی برای درمان این بیماری را افزایش داد.

بیماری عروق کوچک زیر قشری یکی از شایع ترین بیماری های شناختی همراه با بیماری آلزایمر و زوال عقل ترکیبی(mixed dementia) است که در آن بیماری آلزایمر همراه با آسیب عروقی در مغز رخ می دهد.

ژترونلا کتونن (Petronella Kettunen) استاد نوروبیولوژی دانشگاه یوتبری و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تاکنون هیچ نشانگر زیستی برای بیماری عروق کوچک زیر قشری شناسایی نشده بود و این نیز به آن معنا بود که این بیماری به راحتی و توسط انجام آزمایش هایی مانند مایع نخاعی و خون قابل تشخیص نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تشخیص بیماری های شناختی با کمک چند نشانگر زیستی

تشخیص بیماری های شناختی با کمک چند نشانگر زیستی