مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 فروردین 1401 ساعت 10:172022-04-06سياسي

خاتمی: عزت شیعه در گروی اقدامات سیدرضی است


چه بسا یکی از اهداف نهج البلاغه این باشد که یک مانیفست برای شیعه باشد چون سیدرضی یک شخصیت سیاسی هم بوده ومشاغل و مناصب سیاسی هم داشته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در چهارمین قسمت از برنامه سوره؛ فصل نهج البلاغه موضوع بلاغت و نهج البلاغه با حضور احمد خاتمی سر ویراستار دائرهالمعارف نهج البلاغه و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

مجری برنامه در ابتدا از خاتمی پرسید که وقتی از بلاغت حرف می زنیم از چه چیزی سخن می گوییم؟ این استاد دانشگاه گفت: عموم محققان و ادبا درباره بلاغت که صحبت کردند، بلاغت را رعایت حال مخاطب درنظر گرفتند و سخن گفتن به اقتضای حال و مکان را نشانه بلاغت دانستند و برای این کار معتقدند که ما یک بلاغت کلامی داریم، یک بلاغت متکلم.

یعنی هرکسی هم ابزار ادبی در اختیار داشته باشد نمی تواند کلام بلیغ را ارائه بدهد و بلاغت را به معنای دقیق خودش محقق کند.

به بیان دیگر صرف استفاده از ابزارهای ادبی و کلامی بلاغت را رقم نمی زند و بلاغت یک مفهوم انتزاعی از جوّ حاکم بر متن است بنابراین کسانی که سعی می کنند بلاغت را در یک مصرع به نمایش بگذارند ممکن است که بتوانند یک عبارت ادبی را رقم بزنند ولی از این بیت و مصرع و اینها نمی توان به این نتیجه رسید که نویسنده بلاغت دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاتمی: عزت شیعه در گروی اقدامات سیدرضی است

خاتمی: عزت شیعه در گروی اقدامات سیدرضی است