مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 فروردین 1401 ساعت 15:422022-04-09فرهنگي

فرونشست دشت مرودشت در کمین بناهای تاریخی


فرونشست دشت مرودشت اتفاقی است که هز سال های پیش مورد بحث بوده و بدون شک خطراتی را در جهت تخریب آثار باستانی به دنبال خواهد داشت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مرودشت، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر فرونشست زمین در محدوده آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم، خبرنگار فارس ابتدا به سراغ رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی این شهرستان رفت و موضوع را جویا شد.

محمدتقی قلعه نویی در این باره گفت: این فرونشست ها مربوط به سال گذشته است که در مجموعه پردیس، همجوار با آثار تاریخی رخ داده است.

وی افزود: در این راستا با هماهنگی و همکاری شهرداری مقداری خاک مورد نیاز در گسل ها و محل فرونشست ها ریخته شد.

رییس پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه فرونشست ها که در همجواری آثار تاریخی رخ داده از اوایل سال 90 آغاز شده، اظهار داشت: متاسفانه به علت برداشت بی رویه از چاه های کشاورزی اطراف و فرورفتن سطح آب، موجب نشست زمین شده و به همین خاطر چون پردیس در همجواری آثار قرار دارد این اتفاق افتاده است.

حمید فدایی افزود: هرچند بسیاری از چاه های غیر مجاز پلمب گردید اما تنها راه برون رفت از این معضل و متضرر نشدن کشاورزان کشت جایگزین گلخانه ای است که آب کمتری از سفره های زیر زمینی اطراف مجموعه برداشت شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرونشست دشت مرودشت در کمین بناهای تاریخی

فرونشست دشت مرودشت در کمین بناهای تاریخی