مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 فروردین 1401 ساعت 11:522022-04-10اجتماعي

محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است


گمانه زنی محوطه فیض آباد آبیک قزوین نشان می دهد محوطه متعلق به دوران تاریخی است و تمامی سفالهای آن از نوع نخودی با نقوش کنده هندسی هستند.

- به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نوذرحیدری سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: محوطه فیض آباد یکی از آثار تاریخی استان قزوین در محدوده شهرستان آبیک است که در کیلومتر 2 جاده زیاران و طالقان در داخل اراضی مجتمع کشت و صنعت زیاران طالقان واقع شده است.

او خاطرنشان کرد: این محوطه در سال 1380 به شماره 5493 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و هیچ گونه گمانه زنی و کاوشی در این مکان پیشتر به انجام نرسیده است.

این باستان شناس افزود: با توجه به انجام و تکمیل عملیات عمرانی احداث استخر پرورش ماهی توسط مجتمع کشت و صنعت در مجاورت محوطه، ضروری بود برای اطمینان از عدم تجاوز به عرصه و حریم اثر گمانه زنی صورت گیرد که برنامه حاضر به همین منظور انجام شد.

حیدری گفت: پس از بررسی و بازدید میدانی، نقاطی بمنظور گمانه زنی با فواصل نزدیک به هم (حداکثر 3 متر) انتخاب شده و در نهایت 26 گمانه در جبهه شمالی و شمال غربی محوطه و در چهار طرف محدوده ساخت استخر حفر شدند.

او با بیان اینکه بستر طبیعی منطقه بیشتر سنگلاخ و صخره ای است تصریح کرد: حداکثر عمق گمانه ها 120 سانتیمتر بود و هیچکدام از گمانه ها به محدوده عرصه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است